Saturday, November 10, 2012

”Du kommer til at skulle grave et hul hver gang du skal på toilettet”


Inden jeg tog af sted fortalte folk (specielt min far der for sjov –tror jeg nok- prøvede på at overtale mig til at blive hjemme) de vildeste Afrika-fordomme om hvor slemt mit ophold ville blive.
Indtil videre har jeg været har i syv uger og har endnu ikke haft ”hoe’en” (en slags spade) fremme. Indrømmet, hygiejne og toiletforhold er lidt en prøvelse i Uganda men jeg bor jo i en forstad til hovedstaden så forholdene her er faktisk okay.

Det er ret almindeligt her at et toilet er et cementgulv med et A5-størrelse hul i midten der så er uendeligt dybt. Et latrin som toilet kan virkelig godt være en prøvelse for en dansker som mig men man bliver bedre til det. Jeg kender en del der har latriner som det og sådan er det også på den skole hvor jeg er frivillig.


På sundhedscenteret derimod har de opgraderet det et skridt ligesom på billedet ovenfor som er fra et fodboldstadion. Det er en slags porcelæn eller plastik hvor der er lavet plads til fødder og et slags nedløb. Så en slags pimpet latrin, men stadig sådan så man nogle gange ønsker at man var en dreng :-)

Et latrin er egentlig hvad mange folk er vant til og jeg grinte helt vildt da jeg fandt den her toiletdør. Mange ugandere ved simpelthen ikke hvordan de skal bruge et toilet og folk der stiller så op på brættet og sætter sig på hug er åbenbart et problem nogle steder, haha.

Men hjemme hos mig har vi et skur omme bagved med et toilet i. Men da vi ikke har indlagt vand så skal man lige tage en spand med nogle liter vand med og skylle efter med det. I det mindste sidder man rent faktisk på et toilet. Nogle steder (fx på klosteret ved skolen og HIV/AIDS-hospitalet) har de rigtige toiletter med indlagt vand og håndsæbe, hvilket føles reeeet luksus. Oh, man.. Nogen gange glæder jeg mig til at komme hjem til DK og vores hverdags-luksus.
Som for eksempel et brusebad. At vi ikke har indlagt vand betyder at de enten henter vand hos en nabo (omkring 200-300 m oppe af en stejl skrant i 20-liters dunke ”jerrycans”) i tørketiden eller bruger regnvand til toliet, badevand og vaskevand i regntiden. Da det er regntid lige nu betyder det at alt mit badevand først er løbet hen over taget og så ned af nedløbsrøret og ned i en spand, hvorefter det bliver hældt over i jerrycans. Så mit badevand er sådan lidt beskidt inden jeg bruger det – gad vide om jeg har været ren siden jeg var i brusebad sidst?

Da jeg først kom sagde de ”This is your room”, hvorefter de pegede ind i en niche og sagde ”This is your bathroom”. Jeg blev sådan lidt overrasket og spurgte om det så også var bruser og alt muligt. De grinede nærmest bare lidt. For selvfølgelig ikke. Jeg tager bad med de redskaber der er på billedet ovenfor. Jeg koger omkring 1,5 l vand og så fylder jeg efter med koldt vand. Så med sammenlagt under 10 l vand prøver jeg så på at blive ren ved hjælp af en kande og en vaskeklud. Den store rød/orange spand står jeg egentlig bare i mens jeg er i bad i håbet om at mine fødder bliver rene bare 5 min. indtil jeg træder udenfor igen. Jeg har virkelig vænnet mig til at mine fødder bare altid er beskidte her.

No comments:

Post a Comment