Monday, November 19, 2012

Ligesom dengang man købte taletid i brugsen


Haha, just kidding den tid kan jeg ikke engang huske.. Men da jeg startede med at have en mobil synes jeg fjernt at kunne huske at mine forældre skulle sætte taletid ind på den før man kunne ringe og smse..

Når man skal aktivere internet. Omstændigt, haha. Redskaber: 2 simkort, ca. 7-8 airtime-kort, et modem og en mobiltelefon.

I Uganda bruger man ”airtime” og køber ”airtime cards” Det er kort på størrelse med et kreditkort for de største beløb (20.000 og 10.000) og små papirsstrimler for de mindre (5.000, 2.000, 1.000 og 500). På de her kort er der så et slags skrabelod hvor man skraber og får en kode på 16 cifre eller sådan noget, som man så skal skrive ala. *130*KODE# og så trykke ring op hvorefter den registrer ens nye saldo. Man kan købe de her koder OVERALT, specielt hvis man har MTN ligesom mig eller Warid eller Airtel, der er de helt store telefon-selskaber. MTN er så populært at man overalt kan finde små skure eller hele bygninger i den karakteristiske MTN-gule farve. Så vidt jeg kan gætte mig frem til kan man få en ret stor rabat på at få malet hvis man går det gennem MTN/Sadolin/Regal Paints/Airtel eller lignende mod at de så til gengæld maler en reklame.
Internet fungerer mere eller mindre på samme måde. Først ”loader” man airtime på sin mobil, hvorefter man køber en internetpakke med et vist forbrug over en vis periode. Så sætter man sim-kortet tilbage i et modem og så kan man bruge det til internetforbindelse. Her findes absolut ingen trådløse forbindelse og kun kabler på internetcaféer..

No comments:

Post a Comment