Monday, September 24, 2012

At pakke til Afrika 101

Skrevet søndag den 9. september 2012

Det her indlæg henvender sig mest af alt til andre volontører (eller andre) der planlægger at tage til Afrika eller måske endda Uganda. Jeg vil bare prøve at fortælle lidt om hvad jeg har taget med til de 16 uger jeg skal være væk og vigtigst af alt hvad der var godt og hvad der var latterligt ;-)

Først lige et billede af mit til tider meget uorganiserede kufferthjørne (hvilket også er en lille teaser til at jeg snart skriver om mit værelse og hvordan det ser ud):



Thank god at jeg huskede:

En hovedpude
    Selvfølgelig kunne jeg have købt en hernede men der er intet som sin egen hovedpude.
Gaffa-tape
    En af mine veninder sagde altid at hvis svaret ikke var gaffa så var det det forkerte spørgsmål. Jeg har ikke fået det brugt så meget endnu men jeg kan mærke at det kommer! Snart!
Gode bøger
    Som ung Muzungu-pige (hvid pige) i Uganda kan man bare ikke gå udenfor alene om aftenen og der er en helt logisk begrænsning på hvor meget man kan small-talke med dem man bor sammen med.
Et kamera
    Så jeg kan tage billeder, selvfølgelig! (Efter det er gået i stykker mærker jeg virkelig hvor meget jeg havde brug for det. Jeg krydser fingre for at de kan fixe det i weekenden)
En skod-computer
    Jeg kan tåle at miste den hvis det nu er. Bitter erfaring: sørg for at kunne installere programmer for næsten alt internet her er på modem!
Solcreme
    Jeg er heldig nok til at jeg er kommet i regntiden så solen er ikke så slem men hvis jeg havde været her på et hvert andet tidspunkt havde jeg ikke haft nok med.
En dagbog
    Faktisk mest af alt tak til farmor. Jeg havde ikke planer om at tage en med men da hun gav mig en tog jeg den med og det har været perfekt at have at sted at gøre af mine tanker når kommunikationen med dem jeg elsker er ret begrænset.
Myggespray
    Man slipper ikke uden om at tage det på hver gang solen går ned med mindre man vil sidde under sit myggenet.
En adapter
    Stikkene i Uganda er britiske og med samme spænding som i Danmark (ca. den er nemlig lidt ujævn)
Medicin
    Den første nat fik jeg uudholdelig tandpine (som jeg vidste ikke var noget for jeg havde været til tandlægen 4 dage tidligere) og elskede at jeg havde pakket panodil og ipren. Derudover har jeg malaria-piller, diarre-piller, næsespray og personlig medicin.

Jeg skulle virkelig have pakket mere/flere:
Håndsprit
    Jeg købte omkring 400 ml. med hjemmefra og jeg tror vist ikke helt det kommer til at være nok til 3 måneder. Planlæg at bruge det efter hvert toiletbesøg.
Vådservietter
    Vend tilbage i et senere indlæg om badeforhold og bare tro mig når jeg siger at du skal tage ca. 3-4 vådservietter med pr. dag og måske mere
.
Hvorfor var det lige at jeg glemte:
En vaskeklud
    Igen kan jeg kun referere til mit kommende indlæg om badeforhold og sige at den ville have været sindssyg god at have med.
Mine sorte leggings
    Her er varmt. Rigtigt varmt for en dansker. Husk let tøj der dækker dig nok til så du er anstændig men som ikke er for varmt. Hvidt tøj bliver aldrig rent igen i Afrika så lad det blive hjemme (man vasker mest i hånden)
Klip-klappere
    Det er ikke jordens undergang, jeg kan sikkert få et par hernede selvom jeg er str. 40. Men det fylder/vejer ingenting så det burde jeg have haft med.
En paraply
    Jeg var overbevist om at mit fantastiske regnsæt ville være nok, men det er simpelthen for varmt og man ved aldrig hvornår det regner under regntiden. Tag en taske-paraply med, selvom den ikke er til megen nytte hvis der kommer en af de helt store byger.

Hvad tænkte jeg på?:
Bodyscrub og lignende
    Come on, den burde jeg have gennemskuet hjemmefra ikke gik.
Et lille myggenet
    Køb det største du kan finde. Brug de ekstra penge og spar besværet.
Lukkede sko
    Jeg troede sikkert de ville være gode at gå i. Oh, well jeg kan sikkert donere dem til nogle ugandere, de virker til at være immune overfor varme. Og mine gode lukkede sko kan måske bruges når jeg begynder at løbe.

Det bedste tip jeg har, er at lave en udførlig liste og pakke realistisk. Du får ikke brug for luksusprodukter, hvidt tøj og mange andre ting du bruger derhjemme. Når det så er sagt er jeg lidt en fan af at bruge bare ti minutter hver aften på ”beauty time” med cremer og hårbørste for stadig at føle mig som et menneske. :-D

No comments:

Post a Comment