Monday, September 24, 2012

Bayimba International Festival of the Arts


Skrevet søndag den 23. september

I går var en rigtig fed dag!

Omkring klokken 14 kom Sofie (der er en anden volontør nær Kampala fra Danmark) hjem til Hamis, hvor jeg bor, og sammen med Moses (der er min værtsbror og har været min kamera-hjælper) tog vi ind til Kampala. Først købte vi et nyt kamera – Sony DSC-W610 – til den nette sum af 300.000 shs. (ca. 680 kr.) takket være Moses’ forhandlingsevner. Elektronik og internet er faktisk noget af det eneste her der har samme priser som derhjemme, hvilket vil sige at det er latterligt dyrt efter Uganda-standarder.

Så tog vi hen på mit nye absolut ynglingssted i Kampala; det hollandske bageri BROOD. De laver grovbrød præcist som i Danmark og jeg spiste en sandwich, tro det eller ej ;-) Jeg købte også to slags grovbrød med hjem og lavede dansk morgenmad for min familie i morges med grovbrød, den leende ko-kopi, syltetøj (der var ALT for sødt) og appelsinjuice. Det kostede en mindre formue i Uganda-penge (hvilket er omkring en 50-er), men det virkede til at de kunne lide det og syntes at det var spændende at smage, hvad jeg spiser til morgenmad til hverdag. Jeg glemte selvfølgelig at få billeder af det, men det er jo bare en god undskyldning for at gøre det igen en gang – måske med guest apperance af Nutella, hvilket man kan få i det ene af supermarkederne nær mig, som erstatning for den dårlige syltetøj som de ellers elskede.

Efter BROOD tog vi til Bayimba-festivallen på nationalteateret, hvilket var super fedt. Vi hørte HipHop Collaboration, hvilket var en slags ugandisk hiphop sammenblanding af alle mulige kunstnere inklusiv en Jonas fra København, hvilket gav Sofie og jeg en grund til at råbe hver gang de nævnte Danmark.


HipHop Collaboration. Den bleje fyr ude til hoejre er dansker! Hej, Jonas :-)

Bagefter så vi slutningen af noget drama/poesi der var lidt mærkeligt, men var efterfulgt af Beautiful Feet, en dansegruppe med moderne dans - Uganda Style. Jeg plejede at komme en hel del på Dansehallerne i Carlsberg-byen i Valby og stilmæssigt var det lidt den samme slags moderne dans, så jeg var helt oppe og køre over at se hvordan de gør sådan noget her.

Sloeret billede fordi de af gode grunde ikke stod stille.

Til sidst nåede vi lige at høre slutningen på koncerten med Jackie, som er en upcomming ugandisk sangerinde der laver noget pop-agtigt musik. Hun var super god og burde være på Record TV i stedet for noget af det andet mærkelige noget de sender ;-) Og da jeg jo lige (og endelig!) har fået et kamera der virker igen har jeg endda billeder af festivalen. På hele det lille festivalsområde var der boder med tøj, sko, smykker, popcorn og drikkevarer. Vi var der ikke længe nok til at nå at købe noget, men jeg fik inspiration til hvad jeg skal købe med hjem til alle derhjemme
Så jeg havde en rigtig god dag og det var en af de første gange hvor jeg tænkte; fuck, hvor er det fedt at være i Uganda. Så hjemveen er på vej væk og jeg er ved at være ret fascineret over at være i Afrika!


Bonus-info: Vi faldt over et Forex-bureau der køber og sælger danske kroner! Kursen er ca. 1 DKK=425 UGX normalt. De købte kroner til 120 og solgte dem til 500… Jeg er vist bare glad for at jeg vekslede til Dollars/Euro hjemmefra..

3 comments:

  1. Hehe :-)
    Sejt i var der!!! Jeg hedder nu ikke Jonas, men Lars Harboe.
    En fantastisk oplevelse. Vi havde skrevet musikken på 3 dage i ugen op til koncerten.
    Skal nok derned snart igen og indspille.
    Mange hilsener.

    ReplyDelete
  2. Det er vist hvad der sker med lyden nogengange (som du måske lagde mærke til på Bayimba) når man er i Uganda.. ;-) Så der blev Lars vist til Jonas et sted mellem mikrofonen og halvvejs nede af parkeringspladsen :-)
    God tur til Uganda igen, nyd varmen..

    ReplyDelete
  3. Mange tak!
    HVIS i har flere billeder fra koncerten må i meget gerne sende til larsharboe@hotmail.com
    Det er iøvrigt mig med langt lyst hår, og solbriller i panden :-P

    ReplyDelete